6- Beytü'l-Makdis Mescidi Bâbı
1206- Bize Şu'be, Abdulmelik ibn Umeyr'den tahdîs etti. O şöyle demiştir: Ben, Ziyâd'ın himayesinde olan Kazaa'dan işittim, o şöyle dedi:
Ben Ebû Saîd Hudrî'den işittim; o, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den dört şey tahdîs ediyordu ki, bu dört şey hem beni hayrete düşürdü, hem de sevindirdi. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur:
" Eşi veya bir mahremi kendisiyle beraber bulunmayan kadın, iki günlük mesafeye sefer etmesin.
- Ramazân bayramının ilk günü ile Kurbân bayramının dört gününden ibaret olan Ramazân ve Kurbân bayramı günlerinde oruç tutmak yoktur.
- İki namazdan sonra da namaz yoktur: Biri sabah namazından sonra güneş doğup yükselinceye kadar, öbürü ikindi namazından sonra güneş batıncaya kadar.
- Namaz kılmak için şu üç mescidden başka hiçbir mescide sefer edilmez: Harem Mescidi, Aksa Mescidi ve benim mescidim". SAHÎH-İ BUHÂRÎ
🌸
"Namaz kılmak için şu üç mescidden başka hiçbir mescide sefer edilmez: Harem Mescidi, Aksa Mescidi ve benim mescidim" Ne demek?
(Bu üç mescidin öbürlerine üstünlüğü, hadisin açıkça ifade etmesinin gereği bulunduğundan, bu konuda âlimlerin ittifakı vardır. Yalnız bu üç mescidin kendi aralarındaki derece farkları vardır ki, bu da âlimler cumhuruna göre hadisteki sıraya göre Harem Mescidi, mescidlerin en faziletlisidir. Bundan sonra Medine Mescidi gelir. Aksa Mescidi de, Medîne Mescidi'nden sonradır.
Üç mescidin diğerlerine üstünlük sebebi: Her üçünün peygamberler eliyle kurulmuş olmalarıdır. Bununla beraber Harem Mescidi, bütün Müslümânların kıblesidir. Peygamber (sav)'in Mescidi, takva üzerine kuru!muştur. (bk. Tevbe, 9/108). Aksa Mescidi de geçmiş ümmetlerin kıblesidir. Harem Mescidi'ne uzaklığından dolayı “el-Mescidu'1-Aksâ = En Uzak Mescid” denilmiştir. (Umdetu'l-Kaarî, III, 682)
Hadiste belirtilen husus, -üç mescit dışında- kalan herhangi bir mescit için uzun yolculuk yapmaktır. Bununla, lüzumsuz yere masraflara katlanıp da ünlü bazı mescitlerde namaz kılmanın, orada ibadet etmenin doğru olmadığına işaret edilmiştir. Çünkü üç mescit dışındaki camilerde kılınacak namazların, yapılacak ibadetlerin sevap bakımından bir farkları yoktur. Halbuki söz konusu üç mescit diğerlerinden daha sevaplıdır. Hadiste vurgulanan husus bu olsa gerektir. Yoksa, insan bir müzeyi ziyaret etmek için de uzak bir yerlere gidebilir ve bunda bir sakınca da yoktur. Önemli olan, -fazla sevap kazanma niyetiyle- üç mescidin dışındaki bir mescide gitmek için maddî-manevî sıkıntılara katlanılmasın.
Bu sebeple, İstanbul’da oturan bir kimsenin Sultan Ahmed’de veya Eyyub Sultan’da namaz kılmak için oraya gitmesinde bir sakınca yoktur. Hatta, sırf ziyaret maksadıyla da gitse yine bir şey olmaz. Yeter ki insanlar -İslam’da yeri olmadığı halde- bu yerlerdeki ibadet sevabının daha fazla olduğu düşüncesiyle gitmiş olmasın.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder